Ilość gwiazdek posiadanych przez hotel nie jest zależna od opinii klientów. W Polsce przyznaje się od jednej do pięciu gwiazdek. Przydziela je marszałek odpowiedniego województwa według określonych zasad. Wyznaczają je specjalne przepisy zawarte w Ustawie o usługach turystycznych z 1997 r. Przed przyznaniem gwiazdki specjalna komisja w skład której wchodzą między innymi przedstawiciele sanepidu czy nadzoru budowlanego ocenia dany obiekt. Oceny obiektu nie dokonuje się jednak jedynie na podstawie jakości oferowanych pokoi. Komisja bierze pod uwagę wiele czynników, między innymi stan zewnętrznych elementów obiektu i urządzeń, instalacji i urządzeń technicznych, elementów spełniających funkcje użyteczne obiektu. Bardzo ważna jest również ocena części mieszkalnej (nie tylko pokoi ale także łazienek i części wspólnych) oraz oferty usług podstawowych i dodatkowych hotelu. Łącznie komisja bierze pod uwagę 52 różnorodne elementy.
Jedną gwiazdkę przyznaje się hotelom o podstawowym standardzie i skromnym wyposażeniu. Obiekty te nazywane są obiektami klasy turystycznej. Odznaczają się niskimi cenami. Pokój dwuosobowy musi mieć co najmniej 10 m2 i nie musi zawierać łazienki. Może ona mieścić się na zewnątrz pokoju i być ogólnie dostępna dla gości. Oprócz łóżka w pokoju musi się znaleźć szafa z minimum trzema wieszakami, stolik i krzesło oraz kosz na śmieci. W łazience zazwyczaj nie znajdziemy kosmetyków do mycia.
Dwie gwiazdki to kilka drobnych udogodnień więcej. Przede wszystkim łazienka umieszczona jest w pokoju lub przydzielona do niego. Pokój musi mieć minimalnie 12 m2. Dla gości naszykowane będą kosmetyki do mycia i mydło. Recepcja powinna być czynna całą dobę, a klient powinien mieć możliwość opłacenia pobytu kartą.
Jeśli w pokoju znajdziemy telewizor, telefon i kilka drobiazgów takich jak igielnik to jest to hotel trzygwiazdkowy. W łazience obowiązkowo umieszcza się ręczniki i kosmetyki do pielęgnacji ciała. Ważnym aspektem jest także działająca w budynku restauracja, chyba że w odległości 500 metrów od niego działa inna. Hotel z takimi udogodnieniami jest zaliczany do średniej klasy.
Cztery gwiazdki otrzyma każdy komfortowy obiekt o wysokim standardzie usług, a najwyżej ocenionym hotelom przyznaje się pięć gwiazdek. Oznacza to wyjątkowy prestiż dla firmy. Luksusowe obiekty spełniają najwyższe standardy nawet najbardziej wymagających klientów.
Hotele o wysokim standardzie posiadają mocno rozbudowaną ofertę usług noclegowych oraz inne udogodnienia. Bardzo często są to zabiegi upiększające lub relaksujące, siłownia, basen czy sauna. Ważna jest także lokalizacja, w jakiej usytuowany jest budynek. Są to centra miast i okolice rynków. Hotele cztero i pięciogwiazdkowe zazwyczaj posiadają rozbudowaną ofertę szkoleniową, konferencyjną czy bankietową dla firm. Obsługa hotelowa posługuje się sprawnie językami obcymi, jest doskonale przeszkolona i kulturalna. Między dwoma najlepszymi odznaczeniami hoteli jest bardzo cienka granica. Pięć gwiazdek stanowi o najwyższym prestiżu obiektu.
Znając rozgraniczenia pomiędzy standardem usług w hotelach posiadających różną liczbę gwiazdek, łatwiej będzie nam dobrać obiekt dla nas.
Celuję w trzy gwiazdki poza granicami naszego kraju. Jest to jednak jakiś wyznacznik jakości. Chociaż zdaję sobie sprawę, że 3-gwiazdkowe hotele czasami nie mają działającej klimatyzacji i to w ciepłych krajach.